جواب سوالات و بررسی و گفتگو کنید صفحه ۳۵ تا ۶۷ فصل دوم تحلیل فرهنگی دوازدهم انسانی ؛ درس ۱ و ۲ و ۳
جواب صفحه ۳۵ تا ۶۷ تحلیل فرهنگی دوازدهم انسانی که مربوط به سوال های درس اول تغییرات و تحولات فرهنگی و درس دوم ارتباطات فرهنگی و درس سوم نقش رسانه ها در تحولات فرهنگی فصل ۲ تحولات فرهنگی است را در حاشیه نیوز برای شما دانش آموز فعال و کوشا آماده شده است. در این قسمت به حل گام به گام پاسخ سوالات و بررسی و گفتگو کنید صفحه ۳۵ تا ۶۷ تحلیل فرهنگی دوازدهم متوسطه دوم رشته انسانی میپردازیم.
جواب صفحه ۳۵ تا ۶۷ تحلیل فرهنگی دوازدهم انسانی
در پاسخ سوال درس اول صفحه ۳۵ تحلیل فرهنگی دوازدهم خواهیم داشت:
۱- آیا فرهنگ ثابت است یا متغیر است؟
جواب: فرهنگ هم عناصر ثابت دارد و هم عناصر متغیر مثلاً یکی از عناصر ثابت ایرانی ها خدا جو بودن آنهاست که تقریباً در طول تاریخ همیشه بوده است ولی برخی از نمادها ، هنجارها ، الگوهای رفتاری ایرانیان ، مصادیق فرهنگ ، مانند معماری پوشش تغذیه، سبک زندگی در طول تاریخ تغییر داشته است.
۲- نیازهای انسان به چند دسته تقسیم می شوند؟
جواب: ۱- نیازهای ثابت: نیازهایی هستند که بدون زمان ، مکان ، جنسیت و مواردی از این قبیل هستند و به عبارتی ذاتی انسان هستند. ( جز خصوصیات اصلی وجود آدمی است. ) مانند امنیت، احساس آرامش، میل به محبت و دوستی، نیاز به خودشکوفایی، عدالت خواهی ، پرسشگری زیبا دوستی۲- نیازهای متغیر ا: ین نیاز ها تحت تاثیر شرایطی مانند جنسیت ، محل جغرافیایی گروه قومی تغییر پیدا میکند مانند پوشاک، معماری ، تغذیه
۳- آیا روش زندگی گذشتگان و نیاکان با روش زندگی کنونی ما یکسان بوده است؟
جواب: در برخی از اصول مانند خداجو بودن ، عبادت کردن و مواردی از این قبیل ما دارای شباهتی های بسیاری با آنها هستیم ولی از نظر نمادها ، هنجارها و الگوهای رفتاری و آداب و رسوم قطعاً دارای تفاوت های بسیاری هستیم. مثال آداب و رسوم ازدواج و عزاداری در دوران گذشته با شکل زندگی کنونی متفاوت بوده است. امروزه آداب ازدواج و عزاداری نسبت به گذشته مختصر تر برگزار می شود و در گذشته به علت فرصت بیشتری که در زندگی داشتند آداب و رسوم گستردهتر و شاخ و برگ بیشتری داشته است.
۴- چه عناصری در مراسم ازدواج و عزاداری نیاکان ما تاکنون ثابت باقی مانده است؟
جواب: و کدام عناصر فرهنگی در مراسم ازدواج و عزاداری گذشتگان نسبت به امروزه دچار تغییر شده است؟ پیش قدم شدن خانواده پسر در امر خواستگاری و انجام خواستگاری از طریق پسر همچنان در طول تاریخ ثابت باقی مانده است ولی شکل و نوع اهداء هدایا و برگزاری آداب جشن تفاوتهای بسیاری کرده است. در خصوص عزاداری نیز همراهی مردم در تشییع پیکر جان باخته و انجام مراسم ختم و نیایش در اماکن مذهبی در طول تاریخ برای ما ایرانی ها ثابت بوده است ولی میزان ، زمان و مکان عزاداری در طول تاریخ با تغییراتی روبرو بوده است.
۵- آیا همانطور که ذائقه غذایی افراد جامعه تغییر میکند ذائقه فرهنگی جامعه نیز تغییر می کند؟
جواب: ابعاد محسوس و لایه های سطحی فرهنگ دائماً در حال تغییر است مثلاً نمادها، الگوهای عمل ، ابزارها، سبک زندگی، ولی بعد غیرمحسوس و بنیادین فرهنگ چون بیشتر با نیازهای ذاتی انسان در ارتباط است به کمتردچار تغییر می شوند. مثلاً ایرانیها همیشه خدا جو عدالتمحور و آزادی طلب بوده اند.
۶- تغییرات فرهنگی به چند صورت ممکن است روی دهند؟
جواب: گاهی آرام و به تدریج صورت میگیرد و جامعه با آن سازگار می شود و گاهی ناگهانی و سریع روی می دهد.
۷- تغییر فرهنگی با تحول فرهنگی چه تفاوتهایی دارد؟
جواب: دگرگونی در لایه های سطحی فرهنگ مانند دگرگونی در نماد ها هنجار ها ، ابزارها مادی فرهنگ، الگوهای رفتاری نشان دهنده تغییر فرهنگی است ولی اگر لایه های بنیادین فرهنگ دگرگون شود یعنی آرمان ها، عقاید ، باورها و ارزشها (ریشه های فرهنگ)عوض شوند این دگرگونی، تحول فرهنگی نامیده می شود.
۸- عدم درک به موقع تحولات فرهنگی چه نتایجی در جامعه از خود به جای میگذارد؟
جواب: موجب ناتوانی مدیریت تغییر و تحولات فرهنگی شده و این عدم مدیریت صحیح به تحجر و عقب ماندگی جامعه منجر می شود.
۹- تحول فرهنگی در جامعه چه نتایجی از خود به جای میگذارد؟
جواب: تحول فرهنگی موجب دگرگونی در همه ارکان فرهنگ میشود و هویت اجتماعی و هویت فرهنگی جامعه را دگرگون میکند . به عبارتی در بلند مدت موجب می شود که ارزش های بنیادین و غیر محسوس فرهنگ عوض شود.
۱۰- ورود تلفن همراه به زندگی کدام بخش از زندگی ما را تغییر داده است؟
جواب: آیا در سطح فرهنگ محسوس و ملموس تأثیر گذاشته است یا فرهنگ غیر محسوس و نامحسوس را هم متأثر کرده است؟ آیا زمینهساز تغییر فرهنگی است یا باعث تحول فرهنگی هم می شود؟ ورود تلفن همراه به زندگی ما ایرانی ها در ابتدا در ابعاد محسوس فرهنگ (نمادها ، هنجار ها و مناسبات) تغییر به وجود آورده است ولی ممکن است به تدریج در طول زمان اعتقادات مردم را نسبت به برخی از ارزش ها و اصول فرهنگی خود دچار دگرگونی کند در این صورت با تحول فرهنگی روبرو شدهایم.
۱۱- عوامل موثر بر تغییرات و تحولات فرهنگی را نام ببرید :
جواب: ۱- نوجویی و نوآوری ۲-پذیرش اجتماعی و فرهنگی۳- طرد اجتماعی و فرهنگی۴- تلفیق و انطباق
۱۲- هر یک از عوامل موثر بر تغییرات و تحولات فرهنگی توضیح دهید و مثال بزنید؟
جواب: ۱- مثلاً کنجکاوی و میل به کشف و اختراع موجب شده است که وسایل جدیدی مانند تلفن همراه وارد زندگی بشر شود و تغییرات و تحولات را به دنبال داشته باشد( نوجویی و نوآوری) .
۲-عناصر جدید فرهنگی بر اساس نوآوری یا مبادله فرهنگی با جوامع دیگر وارد جامعه شود و موجب تحول فرهنگی شود( پذیرش اجتماعی و فرهنگی)
۳- عنصر جدید فرهنگی برای مدتی پذیرفته شود ولی به تدریج آن کنار گذاشته شود و ترس شود مثلاً نمادها و هنجارهای مانند وزارتخانه پست و تلگراف و تلفن که به وزارت ارتباطات تغییر شکل داد. ( طرد اجتماعی و فرهنگی)
۴- عناصر فرهنگی جدید نیاز به زمان دارند تا در جامعه با فرهنگ سازگار شوند مثال ورود تلفن همراه و ایجاد مشاغل جدید و حذف بسیاری از مشاغل ثابت یا مثال ورود ماشین و خودرو و حذف برخی از مشاغل مربوط به گاری و درشکه( تلفیق و انطباق)
۱۳- چه نمادها و هنجارهای در زندگی ما ایرانیها در طول زمان طرح و کنار گذاشته شدهاند؟ و چه نمادها و هنجارهای مجددا به زندگی ما را پیدا کرده اند؟
جواب: بسیاری از نمادها و هنجارهای شغلی در طول زمان دچار تغییر شده اند به عنوان مثال ما مشاغلی مانند درشکه چی یا کارگر تلگرافخانه نداریم و حذف شده اند. در سال های اخیر برخی از جوانان به دنبال استفاده مجدد و باز آفرینی برخی از نمادهای زرتشتی مانند فروهر در زندگی خود هستند یا به طالع بینی و پیشگویی و فال قهوه و مواد از این قبیل میپردازند.
۱۴- تأخر فرهنگی چیست؟
جواب: تأخر فرهنگی یا واپس ماندگی فرهنگی نوعی عدم تعادل فرهنگی به حساب می آید و یعنی فاصله بین عناصر و اجزاء محسوس فرهنگ با ارزش ها عقاید و باورهای فرهنگی. بعضی از عناصر فرهنگی نظیر فنون و ابزارهای مادی زودتر از اندیشه ها و عقاید یا سازمانهای اجتماعی پذیرفته شود مثلاً تلفن همراه وارد زندگی می شود ولی شیوه صحیح استفاده آن از نظر ارزش ها رعایت نمی شود. مثلاً منزل مادر بزرگ رفته ایم و به جای صحبت با مادر بزرگ سرمان در گوشی تلفن است. رانندگی میکنیم ولی با شتاب آب چاله ها را به اطرافیان می پاشیم.
۱۵- چرا پذیرش و تغییرات بعد محسوس فرهنگ سریعتر انجام می شود و ولی سرعت دگرگونی فرهنگی غیرمحسوس( ارزش ها و عقاید ) به کندی انجام میشود؟
جواب: زیرا تحولات فرهنگی در ارزش ها و عقاید بنیادین بسیار کند است و نسبت به این دگرگونی و تغییرات مقاومت فرهنگی صورت میگیرد ولی پذیرش اشکال محسوس و مادی فرهنگ سادهتر و سریعتر انجام میشود.
در پاسخ گفتگو کنید صفحه ۴۱ تحلیل فرهنگی دوازدهم خواهیم داشت:
چه نمادها و هنجارهایی را در زندگی ما ایرانیان میشناسید که در چند گذشته از جامعه طرد شده و کنار گذاشته شده است؟ و چه نمادها و هنجارهایی را میشناسید که مجدداْ از گذشتههای دور، به زندگی امروز ما راه پیدا کردهاند؟
جواب:
– نماد پرچم که از قبل انقلاب نسبت به حالا تغییر کرده است.
– نوع پوشش که از قبل انقلاب نسبت به حالا تغییر داشته است.
– نظام بانکداری قبل از انقلاب نسبت به حالا تغییراتی داشته است.
در پاسخ بررسی و گفتگو کنید صفحه ۴۲ تحلیل فرهنگی دوازدهم خواهیم داشت:
همان گونه که می دانید پیامبران الهی برای تغییر «فرهنگ غیرالهی» و شرکآلود مبعوث شدهاند تا آنرا به «فرهنگ توحیدی» و خدامحور تبدیل کنند. پیامبر اکرم (ص) نیز این رسالت را به عهده داشت تا «فرهنگ جاهلیت» را به «فرهنگ توحیدی» تغییر دهد. به نظر شما «فرهنگ جاهلیت» قبل از بعثت پیامبر عزیز اسلام چه ویژگی هایی داشت؟ و کدام یک از این ویژگیها با وجود تلاش پیامبر اعظم (ص) تا پس از رحلت ایشان ادامه یافت؟ چرا؟
شرک و بت پرستی و نگاه نژادی و قبیله از از اعتقادات و ارزش های بنیادین فرهنگ جاهلیت بود. پیامبر اعظم (ص) در طول ۲۳ سال رسالت خویش، مردم شبه جزیره عربستان را به توحید و یکتا پرستی دعوت کرد و از جامعه ای که ویژگی اصلی آن شرک و بت پرسی بود، جامعه ای مبتنی بر توحید و اعتقاد به خدای یگانه ساخت. اما دیگر ارزش ها، هنجارها و رفتارهای جاهلی از جمله نگاه نژادی، قبیله ای، جنسیتی و … پس از حاکم شدن حکومت اسلامی از بین نرفت و در پوشش نفاق خزید.
به گونه ای که ارزش های مذکور، در دوران خلافت، دوباره در جامعه اسلامی نمایان شد؛ زیرا اکثریت مردم شبه جزیره عربستان صرفا در لایه های سطحی و فرهنگ محسوس خویش، اسلام را پذیرفته بودند و هنوز در لایه های بنیادین و در سطح عقاید و باورها، به ارزش های جاهلی ابا و نیکان خویش وابسته بودند.
در پاسخ تحقیق کنید صفحه ۴۴ تحلیل فرهنگی دوازدهم خواهیم داشت:
با گسترش ساخت آپارتمانها و مجتمعهای مسکونی، مناسبات انسانی در این مجموعهها، تغییر کرده است. از منظر تاخر فرهنگی، پدیده آپارتماننشینی و فرهنگ آنرا، تجزیه و تحلیل کرده و نتیجه را در کلاس گزارش دهید.
پدیده تاخر فرهنگی یا همان عقب ماندگی فرهنگی در کشورهای جهان سوم رایج است. بر اساس این تعریف، تأخر فرهنگی به شرایطی اطلاق می شود که اجزا و عناصر فرهنگی یک پدیده دیرتر از اجزای مادی آن وارد زندگی مردم می شود.
اگر بخواهیم پدیده تاخر فرهنگی را درباره آپارتمان نشینی بیان کنیم می توانیم بگوییم که بخش مهمی از زندگی شهری در سال های اخیر ساخت آپارتمان ها آپارتمان نشینی است و آپارتمان سازی ارتباط مستقیمی با تراکم شهری دارد و هر چه تعداد افراد بیشتری در فضای محدود شهر سکنی یابند، توسعه مادی شهر به جای حرکت در عرض مجبور به حرکت در ارتفاع می شود.
انسان ها در صورت مواجه با هر کمبود و نیازی تمهیدات خاص همان شرایط را در پیش می گیرند. آپارتمان ها محصول کمبود فضای شهری هستند. علاوه بر این، زندگی شهری امروزه مستلزم استفاده از امکانات و خدمات در یک منطقه متمرکز است. یعنی برای استفاده از خدمات، همه در محدوده شهر جمع می شوند تا دسترسی شهروندان به آنها افزایش یابد.
یکی دیگر از دلایل افزایش ساخت و ساز مسکن در سال های اخیر به مسائل فرهنگی مربوط می شود. فرهنگ نسل جوان کنونی فرهنگ زندگی مستقل است. این فرهنگ که برخاسته از سیستم خانواده هسته ای است و نمی تواند زندگی با والدین و نسل های گذشته را تحمل کند. همچنین امروز زن و شوهر های جوان هر طور که شده می خواهند مستقل زندگی کنند.
این استقلال زوجین به آنها اجازه می دهد در مناطق کوچک اما مستقل زندگی کنند و آپارتمان ها بهترین پاسخ به این نیاز نسل جوان هستند. طبق آمار و شواهد، ساختمان های آپارتمانی در شهرهای شلوغ بیشتر دیده می شود.
در شهرهای بزرگی مانند تهران آپارتمان های زیادی در کنار هم و در فاصله کم ساخته می شوند. شهرهای استان مازندران نیز در این زمینه به سرعت در حال توسعه هستند و به هر حال در حال تبدیل شدن به شهرهایی با آپارتمان های بسیار هستند. مهم ترین جنبه زندگی آپارتمانی حس مشترک بودن زمین زندگی است.
همهی افراد ساکن در یک آپارتمان میزان مشترکی از اشتراک فضایی را تجربه می کنند. آنها هر روز در یک جاده و فضای مشترک تردد می کنند و از فضاهای خاصی مانند پله ها و پارکینگ ها استفاده می کنند. این افراد لزوماً با یکدیگر فامیل نیستند و ممکن است از فرهنگ های مختلف باشند. این است که مهم ترین معضل آپارتمان نشینی یعنی کنار آمدن فرهنگ ها و تربیت های مختلف بروز می یابد.
به همین دلیل در ابتدای این مقاله به پدیده «تاخر فرهنگی» اشاره شد. فرهنگ آپارتمان نشینی چیزی نیست که بتوان در یک یا دو ماه ایجاد کرد. به همین دلیل است که امروزه پدیده عقب ماندگی فرهنگی در زندگی مردم نمایان است. در آپارتمان ها گاهی ۲۰ خانواده در ۲۰ واحد آپارتمان زندگی می کنند. این بدان معنی است که ۲۰ سبک رفتاری متمایز در این محدوده وجود دارد که گاهی اوقات با یکدیگر در تضاد هستند.
کم نیستند آپارتمان هایی که در آن ها میان ساکنان برخوردهایی یافت می شود. ساکنان بر سر مسائل متعددی همچون استفاده از پارکینگ، مبلغ شارژ، سهم هر واحد از مبلغ گاز یا آب مشترک، و موارد بسیار دیگر به مشکل بر می خورند. تمام مشکلاتی که در بالا به آنها اشاره شد و بسیاری از مشکلات دیگر چیزهای ناگواری است که در زندگی آپارتمان نشینی وجود دارد. اینجاست که بحث دائمی قانون یا فرهنگ مطرح می شود.
آیا برای حل مشکلات عدیده زندگی آپارتمانی و عدم برخورد ساکنان با یکدیگر باید قانون عامی وجود داشته باشد که روابط میان ساکنان را تنظیم کند؟ یا باید فرهنگ مناسب آپارتمان نشینی را تحت کنترل روابط قرار داد؟ به نظر می رسد که هر دو عنصر فوق مورد نیاز است. از سویی باید قانون عام و جامعی بر اساس مشکلات آپارتمان نشینی امروز وضع شده و تمامی ساکنان را مقید به پیروی از آن کند.
به عنوان مثال در این قانون باید قید شود که میزان سهم هر کس از مبلغ آب یا گاز بر اساس فرمولی خاص و یکسان محاسبه شود. از سوی دیگر باید در جهت شکل گیری نوعی فرهنگ مناسب آپارتمان نشینی تلاش کرد. همچنین مسائل فرهنگی نیز باید در ارتباط و آموزش کودکان و نوجوانان لحاظ شود.
در پاسخ سوال درس دوم صفحه ۴۵ تحلیل فرهنگی دوازدهم خواهیم داشت:
۱- آیا شما دارای ارتباط فرهنگی هستید؟
جواب: بله من با باورها، ارزش ها، اخلاق و رفتار دوستانه که دارم با از اطرافیانم ارتباط فرهنگی دارم.
۲- اگر ارتباط خود را قطع کنیم چه اثراتی دارد؟
جواب: اثرپذیری و اثرگذاری ما در روابط اجتماعی کاهش می یابد.
۳- ارتباط اجتماعی چیست؟
جواب: انتقال پیام ها و معانی به کمک نمادها، ارتباط یک کنش اجتماعی است که ما را به گروه ها و شبکه های اجتماعی پیوند می دهد.
۴- مراتب ارتباطات انسانی در بستر فرهنگی جامعه چگونه است؟
جواب: ارتباطات از خانواده آغاز میشود و به گروه دوستان میرسد و روز به روز گسترش مییابد. امروزه با استفاده از رسانه های جمعی به کل جامعه و سراسر جهان تسری می یابد.
۵- نحوه تکوین هویت ما به چه چیزی وابسته است؟
جواب: نحوه تکوین هویت ما به میزان و چگونگی برقراری ارتباطات ما و ساختن شبکه های ارتباطی وابسته است.
۶- میزان و نحوه ارتباط ما با دیگران چه تاثیر در موفقیت مان دارد؟
جواب: هرچه ارتباط ما با دیگران آگاهانه تر، دقیقتر ، صمیمی تر و صادقانه تر باشد موفقیتم فزون تر و پایدارتر خواهد بود.
۷- یادگیری و شکل گیری آگاهی و شخصیت انسان چگونه انجام میشود ؟
جواب: از طریق ارتباط با دیگران انجام میشود از خانواده تا دوستان و هم محله ای ها
۸- از نظر اجتماعی انسان سالم چیست؟
جواب: انسانی است که توانایی برقراری ارتباط سالم با دیگران را دارد.
۹- روابط اجتماعی در سلامت انسان یا به وجود آمدن بیماری ها و آسیب های روانی اجتماعی چه نقشی دارد ؟
جواب: انسان های منزوی و فاقد روابط اجتماعی ، از آرامش و آسایش لازم در زندگی فردی و اجتماعی برخوردار نیستند و در معرض انواع بیماری ها و آسیب های روانی و اجتماعی قرار دارند.
۱۰- از نظر روابط اجتماعی جوامع موفق دارای چه ویژگی هایی هستند؟
جواب: جوامع موفق جوامعی هستند که با رعایت مبانی و اصول فرهنگی خویش توانایی برقراری ارتباط با دیگران را دارند.
۱۱- تعالی و تکامل فرهنگ به چه عاملی وابسته است؟
جواب: به ارتباطات اجتماعی و فرهنگی وابسته است.
۱۲- مهارت های ارتباطی کدامند؟ برای برقراری یک ارتباط موثر و موفق چه مهارتی را باید کس کرد؟ و چه اصول و ضوابطی را باید رعایت کرد؟ آسیب های ارتباطات بی قیدوشرط کدامند؟
جواب: ارتباط اجتماعی باید دو سویه و دو طرفه باشد و ارتباط یک طرفه و بی قید و شرط آسیب زا است. ارتباط اجتماعی یک طرفه موجب می شود که هویت فرهنگی جامعه دچار آسیب شود.
۱۳- چرا ارتباطات فرهنگی میان جوامع مهم است؟
جواب: جهت حفظ هویت فرهنگی و پویایی فرهنگ
۱۴- روش های ارتباطات فرهنگی در گذشته چگونه بوده است؟
جواب: کوچ، تبلیغات مبلغان مذهبی، جنگ ، تجارت و گردش موجب میشد تا ارتباطات فرهنگی بین جوامع رشد کند.
۱۵- امروزه روشهای ارتباطات فرهنگی بین جوامع بیشتر چگونه است؟
جواب: رسانه ها و فناوری ها، نهادهای آموزشی ، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، مهاجرت، گردشگری
۱۶- پدیده کار فصلی و مهاجرت از روستا به شهر از منظر فرهنگی چگونه است؟ چه آثار مثبت یا منفی دارد؟
جواب: کار فصلی و مهاجرت از روستا به شهر در بعد مثبت موجب افزایش اشتغال و ارتباط فرهنگی روستاییان با شهر میشود. از نظر منفی کار فصلی و مهاجرت به شهر: مشکلات سکونت، حاشیهنشینی و تضاد و تعارض فرهنگی
۱۷- انواع ارتباطات فرهنگی میان جوامع چگونه است؟
جواب: ارتباطات فرهنگی بین جوامع گاهی مثبت است که جنبه اشاعه فرهنگی و تبادل فرهنگی دارد و گاهی منفی و مخرب است که جنبه سلطه گرانه دارد.
۱۸- اشاعه فرهنگی چیست؟ مثال بزنید :
جواب: سرایت طبیعی عناصر فرهنگی در طول زمان از یک جامعه به جامعه دیگر اشاعه فرهنگی است. مثال آداب و رسوم، سنت ها، روش ها، ضرب المثل ها ، قصه ها، ابزار غذاها، پوشاک، شیوه مسکن میتواند از یک جامعه به جامعه دیگر انتقال یابد.
۱۹- در اشاعه فرهنگی چه عواملی موثر است؟
جواب: تمایل و ارتباط دو عنصری هستند که موجب وام گرفتن و سرایت عناصر فرهنگی از یک جامعه به جامعه دیگر میشود که به خاطر جذابیت و قدرت یکی از آنهاست که به صورت آزادانه انجام میشود. مثال ورود کلمات از یک زبان به زبان دیگر( البته وام گرفتن عناصری که با عناصر بنیادین فرهنگ خودی مطابقت داشته باشد. )
۲۱- گسترش حجاب و پوشش اسلامی در کشورهای اروپایی چرا اتفاق میافتد؟ علت استقبال زنان و دانشجویان غربی از این نوع پوشش چیست ؟
جواب: چرا برخی از حکومت ها و دولت های اروپایی از ورود دانشجویان محجبه به دانشگاه ها جلوگیری می کنند؟ برخی از مردم اروپا دارای ارزش ها و فرهنگ دینی اسلامی هستند بنابراین پوشش و حجاب اسلامی را رعایت می کنند. زنان مسلمان اروپایی فکر می کنند که با رعایت حجاب میتوانند از امنیت اجتماعی بیشتر برخوردار باشند و می توانند ارزشهای اجتماعی خود را به اطرافیان نشان دهند. البته برخی از حکومت ها و دولت های اروپایی از ورود دانشجویان محجبه به دانشگاه ها جلوگیری می کنند چون فکر می کنند که استفاده از حجاب نوعی تبلیغات دینی محسوب می شود و ارزش های اروپایی را مورد هجوم قرار می دهد.
۲۱- محل زندگی شما مهاجر پذیر است یا مهاجر فرست ؟ در محل سکونت شما چه اقوامی زندگی می کنند ؟
جواب: و چه خرده فرهنگ هایی دارند؟ مهاجران و اقوام مختلف چه عناصری را اشاعه میدهند؟ تبادل فرهنگی بین آنها چگونه اتفاق میافتد؟
شهرستان محل سکونت ما از برخی از مناطق روستایی و مناطق همجوار مهاجر می پذیرد و به شهر اصفهان و شهرهای بزرگ تر و پایتخت کشور مهاجر می فرستد. در شهرستان محل سکونت ما اقوام ترک لر فارس زندگی می کنند. هر کدام از این اقوام دارای خرده فرهنگ هایی هستند. برخی از آداب و رسوم مانند جشن ها مراسم ازدواج و عزاداری را نشان می دهند. برخی از و اژه ها و ضرب المثلها بین این اقوام تبادل میشود.
۲۲- حدیث پیامبر اکرم در زمینه علم آموزی از دیگر ان اطلب العلم و لو به الصین از منظر تبادل فرهنگی چگونه است؟
جواب: نشان دهنده ی اهمیتی است که اسلام برای تبادل فرهنگی و جذب ویژگی های مثبت دیگر فرهنگها، قائل است.
۲۳- آیا اسلام موافق تبادل فرهنگی است؟
جواب: بله اول اروپاییان از اسلام خیلی از پدیده های فرهنگی را دریافت کردند امروزه مسلمانان از اروپا بخش محسوس فرهنگ را دریافت کردهاند.
۲۴- سلطه فرهنگی و تهاجم فرهنگی چیست؟
جواب: هجوم و سرایت یکجانبه عناصر و پدیده های فرهنگی از یک فرهنگ و فرهنگی دیگر با استفاده از برتری فناوری و قدرت سیاسی اقتصادی اجتماعی و نظامی
۲۵- سلطه فرهنگی و تهاجم فرهنگی چه اثراتی از خود در جامعه به جای می گذارد؟
جواب: موجب تخریب و نابودی فرهنگ مقابل میشود هویت فرهنگی جامعه مقابل از بین میرود زیرا که از روش های برنامه ریزی شده و تحمیلی استفاده می کنند.
۲۶- مهاجم فرهنگی کیست ؟
جواب: مهاجم فرهنگی کسی است که درصدد سلطه فرهنگی است.
۲۷- چرا سلطه فرهنگی از سایر سلطه های نظامی سیاسی اقتصادی پیچیده تر و خطرناک تر است؟
جواب: زیرا هویت یک ملت را نشانه می گیرد.
۲۸- تهاجم فرهنگی چگونه صورت می گیرد ؟
جواب: بازی با آرایی و جذاب سازی فرهنگ خویش سعی بر جلب نظر و اندیشه نیروهای رقیب می نمایند تا آنان با اختیار و انتخاب خود و یا با اجبار و اکراه فرهنگ محسوس و غیر محسوس سلطه گر را بپذیرند.
۲۹- کشورهای اروپایی و آمریکایی کدام بخش از فرهنگ مثبت خود را کمتر برای دیگر اقوام ارائه می دهند؟ و کدام بخش را بیشتر ترویج میکنند؟
جواب: ترویج ویژگیهای مثبت فرهنگ مانند روحیه وقت شناسی، وجدان کاری، کنجکاوی علمی کمتر پرداخته می شود ولی بیشتر به ترویج لاابالیگری فرهنگی میپردازند.
۳۱- منظور از امپریالیسم چیست؟
جواب: و انواع امپریالیسم را نام ببرید مجموعه اقداماتی که موجب ایجاد و تقویت رابطه بین سلطه گر و سلطه پذیر می شود. امپریالیسم سیاسی، اقتصادی، نظامی ، فرهنگی
۳۱- امپریالیسم فرهنگی چیست؟
جواب: انحصار علمی، آموزشی ، فرهنگی که نوعی استعمار فرانو است.
۳۲- امپریالیسم اقتصادی یا استعمار نو چیست؟
جواب: تسلط یکسویه بر بازار ، مواد اولیه و نیروی کار دیگر جوامع
۳۳- جهت جلوگیری از ایران هراسی و اسلام هراسی چه باید کرد؟
جواب: باید به ارزش های اسلامی و ایرانی خود پایبند باشیم تا در عمل آنان متوجه پیشرفت و اثرات مثبت فرهنگ ما در داخل و خارج شوند. ( گاهی متاسفانه ما در عمل به ارزشهای اصیل دینی و ایرانی خود پایبند نیستیم و موجب می شود که از توسعه حقیقی برخوردار نباشیم)
۳۴- دو نمونه از هجوم فرهنگی نظام سلطه علیه انقلاب اسلامی ایران در دهه های گذشته بیان کنید. این هجوم به کدام یک از سطوح فرهنگ و لایه های آن بیشتر پرداخته است؟ چرا؟
جواب: هجوم به لایه های عمیق فرهنگ اسلامی مانند جایگاه نبوت، جایگاه امامت و جایگاه ولایت. زیرا اگر این لایه های عمیق فرهنگ دچار دگرگونی شدند سایر لایه ها به آسانی دچار دگرگون می شوند و فرهنگ اسلامی ایرانی دچار دگرگونی می شود. یکی از نمونه های آن انتشار کتاب آیات شیطانی اثر سلمان رشدی و نمونه دیگر آن ارائه انواع بازی های رایانه ای و تولید فیلم های ضد ایرانی اسلامی است
۳۵- منظور از دیپلماسی فرهنگی چیست؟
جواب: مبادله ایده ها، اطلاعات ، هنر، نحوه زندگی، نظام ارزشی و سنت ها و اعتقادات به منظور دستیابی به مفاهیم مشترک و تقویت تفاهم متقابل میان ملت ها و کشورها( دیپلماسی فرهنگی نوعی قدرت نرم در سیاست خارجی است. )
۳۶- انواع دیپلماسی فرهنگی و دیپلماسی نرم را نام ببرید؟
پاسخ: دیپلماسی عمومی، دیپلماسی رسانهای ، دیپلماسی آموزشی، دیپلماسی اقتصادی
۳۷- دولت ها در دیپلماسی فرهنگی چگونه اقدام می کنند؟
جواب: به منظور تامین منافع ملی و با استفاده از ابزارهای فرهنگی و با بهره مندی از ظرفیت بخش غیردولتی به معرفی و انتقال فرهنگ و تمدن سرزمین خود به مردم سایر کشورها می پردازند.
۳۸- دیپلماسی فرهنگی چه اثراتی دارد؟
جواب: دیپلماسی فرهنگی موجب گسترش ارتباطات میان مردم کشورهای مختلف میشود و زمینه برقراری روابط مستحکم و دوستانه میان آنها را فراهم می آورد.
۳۹- دیپلماسی فرهنگی چه تفاوتی با دیپلماسی سیاسی دارد؟
جواب: دیپلماسی فرهنگی بر خلاف دیپلماسی سیاسی الزاماً متکی و وابسته به دولت ها نیست و توسط دولت ها انجام نمی شود بلکه بیشتر ملت ها با استفاده از ابزار و روش هایی مانند موسسات و تشکلهای غیردولتی نهادهای مدنی میراث فرهنگی جشنواره های بین المللی و رزشی فرهنگی و هنری و . . . به ارتباطات فرهنگی با هم می پردازند.
۴۱- نظام سلطه از پروژه جهانی سازی چه اهدافی را دنبال میکند؟ و دیپلماسی فرهنگی در این مسیر بر چه اصول و راهکارهایی باید پایبند باشد؟
جواب: نظام سلطه با طراحی و اجرای پروژه جهانی سازی درصدد است تا فرهنگ و اندیشه خود را بر جهان حاکم کند. بنا براین اساس دیپلماسی فرهنگی و گسترش آن در عصر جدید بر نفی جهانی سازی و حاکمیت فرهنگ نظام سلطه بر جهان استوار است و با به رسمیت شناختن و احترام به فرهنگ های دیگر زمینه تعاملات و تبادلات فرهنگی را بین کشورها و ملت ها فراهم می آورد.
۴۱- کدام یک از محصولات و مولفه های فرهنگی استان ما قابلیت انتشار تا در سایر استان ها را دارد؟
جواب: و چگونه میتوان از ظرفیت آنها برای حفظ و ارتقای منافع ملی استفاده کرد ؟ هنر، صنایع دستی ، معرفی میراث فرهنگی و . . . از جمله مواردی است که می توانیم آنها را انتشار دهیم.
در پاسخ بررسی کنید صفحه ۴۸ تحلیل فرهنگی دوازدهم خواهیم داشت:
پدیده «کار فصلی» و مهاجرت از روستا به شهر را از منظر فرهنگی بررسی کرده و آثار مثبت و منفی آن را تجزیه و تحلیل کنید.
مهاجرت، عامل پیدایش و حضور کارگران فصلی مهاجر در شهرهاست. این افراد ظاهرا در شهرها هستند ولی جذب متن شهر نمی شوند و با وجود آن که در متن شهر هستند، در حاشیه آن به سر می برند و در عین حال که در حاشیه هستند، در متن آن قرار دارند. این افراد از لحاظ اجتماعی و اقتصادی آسیب پذیرند و نسبت به کارگران بومی علی رغم ساعات کاری بیشتر و انجام کارهای سخت و خطرناک، از دستمزدهای کم تری برخوردارند.
عدم امنیت شغلی و شرایط ناپایدار فعالیت، موجب می شود که آن ها به منظور کسب درآمد بیشتر و تلاش برای به دست آوردن حداقل پس اندازی برای خود و خانواده که معمولا در مبدا زندگی می کنند، تن به کارهای بسیار خطرناک و سخت بدهند و به لحاظ عدم برخورداری از تغذیه، بهداشت و مسکن مناسب از نظر روحی و روانی بسیار آسیب پذیر شوند.
در پاسخ بررسی و گفتگو کنید صفحه ۴۹ تحلیل فرهنگی دوازدهم خواهیم داشت:
گسترش «حجاب و پوشش اسلامی» در کشورهای اروپایی چرا اتفاق میافتد؟ علت استقبال زنان و دانشجویان غربی از این نوع پوشش چیست؟ چرا برخی از حکومتها و دولتهای اروپایی از ورود دانشجویان محجبه به دانشگاهها جلوگیری میکنند؟
جواب قسمت اول : به دلیل وجود اشاعه فرهنگی و تبادل فرهنگی.
جواب قسمت دوم : گسترش اسلام در کشورهای غربی و استقبال برخی جوانان تحصیل کرده از آموزه های اصیل اسلام.
جواب قسمت سوم : زیرا حجاب را نماد و نشانه اسلام می دانند و گسترش حجاب نشانه گسترش اسلام در این کشورهاست. لذا برای جلوگیری از نفوذ و گسترش اسلام از توسعه حجاب اسلامی جلوگیری می شود.
در پاسخ بررسی و گفتگو کنید صفحه ۵۰ تحلیل فرهنگی دوازدهم خواهیم داشت:
محل زندگی شما، مهاجرپذیر است یا مهاجر فرست؟ در محل سکونت شما چه اقوامی زندگی میکنند و چه خرده فرهنگهایی دارند؟ مهاجران و اقوام مختلف چه عناصری را اشاعه میدهند؟ تبادل فرهنگی بین آنها چگونه اتفاق میافتد؟
شهری که ما در آن زندگی می کنیم مهاجرانی را از برخی مناطق روستایی و مناطق همجوار می پذیرد و به اصفهان و شهرهای بزرگ و پایتخت کشور می فرستد. اقوام ترک، لر و فارس در شهری که ما زندگی می کنیم زندگی می کنند. هر یک از این اقوام خرده فرهنگ هایی دارند و برخی از آداب و رسوم، مانند جشن ها، مراسم ازدواج و عزاداری را به تصویر می کشند و برخی کلمات و ضرب المثل هایی بین این اقوام رد و بدل می شود.
در پاسخ تجزیه و تحلیل کنید صفحه ۵۰ تحلیل فرهنگی دوازدهم خواهیم داشت:
حدیث پیامبر اکرم (ص) در زمینه علمآموزی از دیگران را که فرمودند: «اطُلبُ العِلمْ وَلوَ بَِالصّینَِ»، از منظر تبادل فرهنگی تجزیه و تحلیل کنید.
شرط اصلی در تبادل فرهنگی این است که با حفظ باورهای بنیادین، تبادل در سطح برخی عناصر سازگار با عناصر بنیادین فرهنگی صورت بگیرد. در این حدیث توصیه پیامبر (ص) این است که چون علم آموزی با بنیانهای اصلی دین اسلام سازگار است لذا مسلمین می توانند عناصر مربوط به علم را از فرهنگ های غیر دینی نیز اخذ نمایند.
در پاسخ بیندیشید صفحه ۵۲ تحلیل فرهنگی دوازدهم خواهیم داشت:
با توجه به راهبرد اسلام هراسی و ایران هراسی، که توسط امپریالیسم فرهنگی علیه کشور ما بهکار گرفته شده است، برای خنثیسازی آن و اثربخش کردن ارتباطات و تعاملات فرهنگی، چه تدابیری باید اندیشیده شود و از کدام ویژگیهای فرهنگی ایران و کدام روشها میتوان استفاده کرد؟
۱- راهکار اجتماعی: ما باید به ارزشهای اسلامی و ایرانی خود پایبند باشیم تا آنها به پیشرفت و تأثیر مثبت فرهنگ ما در داخل و خارج پی ببرند.
۲- راهکار سیاسی و بین المللی: برای تقویت روابط مسالمت آمیز با غرب و کاهش اسلام هراسی دو راه حل سیاسی و فرهنگی پیشنهاد می شود. راه حل سیاسی مبتنی بر دیپلماسی عمومی و نقش آن است تا بتوان از آن برای ترسیم چهره واقعی اسلام در برابر جهان غرب استفاده کرد. راهکار فرهنگی مورد تاکید دیپلماسی فرهنگی، استفاده از آموزه های غنی فرهنگی اسلام و جمهوری اسلامی ایران در مقابله با اسلام هراسی غربی است که می توان از آن برای دستیابی به شرایط مطلوب در روابط جهان اسلام و غرب استفاده کرد.
در پاسخ بررسی و تحقیق کنید صفحه ۵۲ تحلیل فرهنگی دوازدهم خواهیم داشت:
۱- دو نمونه از هجوم فرهنگی نظام سلطه علیه انقلاب اسلامی ایران در دهههای گذشته را بررسی و تجزیه و تحلیل کنید. با توجه به سطوح و لایههای فرهنگ، این هجوم بیش تر معطوف به کدام لایه است؟ چرا؟
حمله به لایه های عمیق فرهنگ اسلامی مانند مقام نبوت، مقام امامت و ولایت. مثل ساخت فیلم ضد ایرانی «سیصد و ساخت فیلم «آرگو».
۲- به چند گروه تقسیم شوید و هر گروه با انتخاب یکی از موضوعات زیر، در مورد تهاجم فرهنگی کشورهای سلطهگر علیه کشورهای اسلامی، تحقیق کند. سپس نتایج را در کلاس ارائه کنید.
هر گزینه ای که انتخاب شود، در نهایت نتایج زیر حاصل می شود:
نظام حاکم با طراحی و اجرای پروژه جهانی شدن سعی در جهت دهی به فرهنگ و تفکر خود نسبت به جهان دارد. بنابراین اساس دیپلماسی فرهنگی و گسترش آن در عصر جدید بر نفی جهانی شدن و حاکمیت فرهنگ نظام سلطه جهان استوار است و با شناخت و احترام به فرهنگ های دیگر، زمینه تعاملات فرهنگی را فراهم می کند.
در پاسخ بیندیشید صفحه ۵۴ تحلیل فرهنگی دوازدهم خواهیم داشت:
کدام یک از محصولات و مولفههای فرهنگی استان شما، قابلیت انتشار در سایر کشورها را دارد و چگونه میتوان از ظرفیت آنها برای حفظ و ارتقای منافع ملی استفاده کرد؟
هنر، صنایع دستی، نمایش میراث فرهنگی و غیره اینها برخی از چیزهایی است که می توانیم آن ها انتشار دهیم.
در پاسخ سوال درس سوم صفحه ۵۹ تحلیل فرهنگی دوازدهم خواهیم داشت:
۱- ویژگی بارز انسان کنونی در عصر ارتباطات چیست؟
جواب: نگاه به دنیا از دریچه رسانه.
۲- منظور از عصر اطلاعات چیست؟
جواب: گسترش سریع شبکه های اطلاعات ی، ذخیره و انتقال حجم وسیع داده ها، گسترش پیام های فرهنگی.
۳- چه میزان از وقت خود را در فضای مجازی سپری می کنید ؟این حضور چه تاثیری بر فعالیت های آموزشی و پرورشی شما دارد؟
جواب: چه تاثیری بر مناسبات فرد با خانواده و دوستانتان به جای میگذارد؟ نسبت به گذشته میزان زمانی استفاده از شبکه های مجازی افزایش یافته است و گاهی ممکن است در فعالیت های آموزشی و پرورشی ما فرصت های را در اختیارمان بگذارد و بتوانیم به کمک شبکه های مجازی به اطلاعات و منابع بیشتری دسترسی داشته باشیم و گاهی ممکن است که وقت زیادی از ما را صرف کند و یا ما را با موضوعاتی غیر ضروری و وقتگیری آشنا کند که به فعالیت های آموزشی و پرورشی مالت می زند.
۴- برخی از کارکرد های رسانه ها در جامعه را بنویسید؟
جواب: ۱- امکان دسترسی گسترده مردم به اطلاعات ۲- سرعت جمع آوری انباشت و توزیع اطلاعات بدون محدودیت زمانی و مکانی۳- سهیم کردن همگان در باز تولید، پالایش و گسترش اطلاعات ۴- افزایش دانش عمومی در حوزه های علمی، زندگی مناسب، دانش بنیان
۵- گزارش های خارجی از فتح خرمشهر چه تاثیری بر اذهان عمومی جهان داشت؟
جواب: مردم دنیا با دلاوری ها ، شهادت طلبی ها و شرایط دفاع از میهن اسلامی ایران آشنا شدند.
۶- رسانه ها در خلق جهان های فرهنگی چه نقشی دارند؟
جواب: ۱- شکل گیری شخصیت فردی و اجتماعی۲- گسترش جهان اجتماعی و جهان فرهنگی۳- ایجاد ارزش ها آگاهی هاو هنجارهای جدید۴- ایجاد و ترویج روحیه و مهارت کار گروهی ، کارآفرینی، قانون محوری و نظم۵- تعامل بیشتر اندیشه ها
۷- آشنایی با کارکرد رسانه ها و فهم پیام های آشکار و پنهان آنها نیازمند چیست ؟
جواب: برخورداری از سواد رسانه ای تا مقهور و تسلیم جاذبه های ظاهری و فریبنده رسانه ها و پیامهای آنها نشوند.
۸- زندگی در اتاق شیشه ای در عصر رسانه ها به چه معناست ؟ حریم خصوصی در فضای مجازی چه معنا و مفهومی دارد؟
جواب: چگونه می توان از حریم خصوصی خود مراقبت کرد و وارد حریم خصوصی دیگران نشد؟ منظور از اتاق شیشه ای در عصر رسانه ها این است که بسیاری از روابط و مناسبات خصوصی زندگی افراد توسط رسانه ها رصد میشود و به بیرون درز میکند. حریم خصوصی در فضای مجازی به این معناست که امور شخصی و خانوادگی ما محرمانه باقی بماند و در این خصوص احساس امنیت کنیم. جهت حفظ این حریم خصوصی باید در استفاده از رسانه ها با احتیاط باشیم و از سواد رسانهای برخوردار باشیم.
۹- سواد رسانه ای چه کارکردهایی در جامعه دارد و چه اثراتی در تحولات فرهنگی از خود به جای میگذارد؟
جواب: ۱- کسب مهارت فناوریهای ارتباطی
۲- تشخیص باوری که رسانه ها میخواهند در ما ایجاد کنند
۳- تشخیص اطلاعات صحیح و غلط
۴- تشخیص مسایل فرهنگی و مهارت تحلیل آنها
۵- تحلیل پیام های رسانه ای
۶- مشارکت در ایجاد و پخش پیام های رسانه ای خودمان
۷- کمک به مقابله با امپریالیسم رسانهای و تهاجم فرهنگی
۱۰- نمونه هایی از بازی های رایانه ای، فیلم ها و برنامه های جهان غرب و صهیونیستها علیه ایران را نام ببرید؟
جواب: فیلم سینمایی ۳۰۰ نمونه ای از این تخریب فرهنگ ایرانی است.
۱۱- منظور از امپریالیسم رسانه ای چیست؟ مک لوهان در این خصوص چه دیدگاهی دارد؟
جواب: سعی در یکسان سازی فرهنگی سایر ملل به کمک ابزار رسانهای مک لوهان معتقد است جنگهای آینده تسلیحاتی نیست بلکه رسانه ای است.
۱۲- منظور از مهندسی ذهن چیست؟
جواب: تغییر باورها ، اندیشه ها، گرایش های دیگران جهت هماهنگی با فرهنگ خویش که این کار را تراست های بزرگ و کارتل های عظیم رسانه ای انجام میدهند که نمونه آن مرداک غول رسانه ای شبکه های جم تی وی می باشد. ( در ماهواره)
۱۳- امپریالیسم رسانه ای به دنبال چیست؟
جواب: امپریالیسم رسانه ای به دنبال تشکیل امپراطوری فرهنگی است تا با تغییر هویت های فرهنگی، ملی، دینی، فرهنگ غرب را جایگزین فرهنگ های بومی و خودی کنند.
۱۴- فیلم های تولد یک پروانه و رهایی از شاوشنگ چه پیام هایی دارند ؟
جواب: این دو فیلم به نوعی نشان دهنده ی ابعاد عاطفی و احساسی فرهنگی کودکان هستند.
۱۵- نمونه هایی از شایعاتی که در سال های اخیر توسط امپریالیسم فرهنگی در جامعه منتشر شده است را بنویسید؟ چگونه می توان جامعه را در برابر تهاجم امپریسم رسانه مسئول ساخت؟
جواب: رسانه های غربی سعی داشتهاند به نوعی فرهنگ و زندگی غرب را ایدهآل تر از آنچه که وجود دارد نشان دهند به نوعی که تبدیل به کعبه آمال بسیاری از افراد شود. با آموزش سواد رسانه ای می توانیم در برابر تهاجم فرهنگی رسانه ای غرب مقاومت بسیار بهتری داشته باشیم همچنین با برنامه ریزی و تولید برنامه های آموزشی و هنری مناسب
در پاسخ بررسی و گفتگو کنید صفحه ۵۸ تحلیل فرهنگی دوازدهم خواهیم داشت:
به نظر شما، دانشآموزان دوره دبیرستان، چه میزان از وقت خود را در فضای مجازی (تلفن همراه، اینترنت و…) سپری میکنند؟ این حضور، چه تاثیری بر فعالیتهای آموزشی و پژوهشی کاربران دارد؟ چه تأثیری بر مناسبات فرد با خانواده و دوستانش برجای میگذارد؟
برای دانستن میزان استفاده دانش آموزان از رسانه های مختلف می توان جدولی هفتگی تهیه نمود و در آن دانش آموزان میزان استفاده از این وسایل را به ساعت و یا دقیقه در آن درج نمایند. فرصت ها : تبادل سریع اطلاعات و دسترسی به دانش و اطلاعات در هر زمینه ای، ذخیره حجم بالای اطلاعات و…
با رویکرد فرهنگی، حضور در فضای مجازی را تجزیه و تحلیل کرده و فرصتها و تهدیدهای آن را مشخص کنید.
در صورت منفعل بودن تمام فرصت ها به تهدید تبدیل شده و آسیب فرهنگی و ارزشهای بومی و تاریخی جامعه را بدنبال خواهد داشت.
در پاسخ بررسی و تحقیق کنید صفحه ۵۹ تحلیل فرهنگی دوازدهم خواهیم داشت:
درباره واکنش رسانههای خارجی در خصوص «فتح خرمشهر» در دوران دفاع مقدس، گزارشی تهیه کنید و در کلاس ارائه دهید.
دفاع پرس در گزارش خود نوشت، رادیو دولتی انگلیس همزمان با آغاز عملیات بیتالمقدس در ویژه برنامهای با عنوان تحلیل جنگ ایران و عراق اعلام کرد که چنانچه ایرانیان درصدد باز پس گرفتن شهر خرمشهر برآیند، سختترین گردو را برای شکستن برگزیدهاند. همین رسانه دو روز بعد از پیروزی رزمندگان در عملیات بیتالمقدس و رسیدن به مهمترین هدف خود یعنی آزادسازی خرمشهر، عنوان داشت، از زمانی که خبرنگاران غربی از نیروهای عراقی در خرمشهر دیدن کرده و از روحیه خوب آنها گزارش دادهاند، بیش از سه یا چهار روز نمیگذرد که ناگهان همه شهر از دست عراقیها بیرون کشیده شد.
همچنین خبرگزاری آمریکایی یونایتدپرس، چهارم خرداد ۱۳۶۱ در گزارشی از فرار سربازان عراقی از خرمشهر خبر میدهد که این موضوع دقیقاً برخلاف برنامههایی بود که قرار بود در این منطقه شکل بگیرد. از طرفی رادیو دولتی صدای آمریکا نیز که از پیروزی رزمندگان اسلام در خرمشهر متعجب شده بود، بعد از مدتی سکوت در نهایت بعد از گذشت هشت روز از فتح خرمشهر در گزارشی اعلام کرد که با وجود مشکلات تدارکاتی، ناآرامی های ناشی از انقلاب و کاهش تدریجی قدرت عملیات نیروهای هوایی ایران، ماشین نظامی ایران در عملیات آزادسازی خرمشهر به گونهای اعجابآور عمل کرد.
از طرفی روزنامه گاردین انگلیس نیز در ویژه نامه خود درباره پیروزی رزمندگان اسلام در عملیات بیت المقدس بیان کرد که سقوط خرمشهر یعنی سقوط آخرین و مهمترین افتخار جنگی عراق که ایرانیها با باز پس گرفتن آن، این برگ برنده را که به وسیله آن عراق میکوشید ایران را به پای میز مذاکره بکشاند، از دست بغداد ربودند.
به نظر شما گزارشها و روایتهای رسانههای خارجی از این واقعه، چه تأثیری بر اذهان عمومی داشته است؟
مردم دنیا با دلاوری ها، شهادت طلبی ها و شرایط دفاع از میهن اسلامی ایران آشنا شدند.
در پاسخ تحقیق کنید صفحه ۶۰ تحلیل فرهنگی دوازدهم خواهیم داشت:
زندگی در «اتاق شیشهای» در عصر رسانهها به چه معناست؟ «حریم خصوصی» در فضای مجازی، چه معنا و مفهومی دارد؟ و چگونه میتوان از حریم خصوصی خود مراقبت کرد و وارد حریم خصوصی دیگران نشد؟
اتاق شیشه ای: به از بین رفتن حریم خصوصی افراد گفته می شود که منجر به در معرض عموم قرار گرفتن حریم شخصی و خصوصی افراد می شود.
معنای حریم خصوصی در فضای مجازی: محدوده ای است از افکار، اندیشه ها، جسم و بدن، حیثیت و اعتبار، خلوت و تنهایی و … که فرد تمایل دارد از دسترس و نظارت دیگران دور باشد اما در فضای مجازی امکان ورود به این حریم و سرقت اطلاعات شخصی و خصوصی در کمترین زمان و با وضوح بالا ممکن شده است.
نحوه مراقبت از حریم خصوصی خود و دیگران: مجهز شدن به سیستم ها و برنامه های مخصوص به هر فضای رسانه های اجتماعی و جمعی، در این بین شبکه های اجتماعی از همه خطرناک تر است و در کمترین زمان اطلاعات شخصی فرد می تواند منتشر شود.
در پاسخ بررسی و گفتگو کنید صفحه ۶۱ تحلیل فرهنگی دوازدهم خواهیم داشت:
آیا میتوانید نمونههایی از بازیهای رایانهای، فیلمها، انیمیشنها و کارتونهایی که توسط جهان غرب و صهیونیستها علیه جوامع اسلامی ساخته میشود را نام ببرید و ابعاد ضد اسلامی و ضدایرانی و روش به کار رفته در آنها را بررسی کنید؟ در صورت تمایل، با چند نفر از کاربران این بازیها مصاحبه کنید و تأثیرات بازیها را بر روحیه و اخلاق آنها بررسی کنید.
از بازی های رایانه ای ضد ایرانی می توان به بازی بتل فيلد ۳ اشاره کرد. تصاویر این بازی اگرچه در دنیایی تخیلی اتفاق میافتد، اما تأثیر واقعی بر ذهن میلیون ها بیننده از کشورهای مختلف میگذارد که هیچ شناختی از منطقه خاورمیانه و کشور ایران ندارند.
بنابراین همین تصاویر تخیلی برای آن ها، تصویری واقعی و قضاوتی اخلاقی درباره ایرانی ها می سازد که خلاف واقعیت است. نکته جالب در مورد این بازی این است که بیشتر مراحل بازی در ایران اتفاق می افتد. در بسیاری از نقاط دشمن ایرانی ها هستند و فارسی صحبت می کنند. در این بازی ایران به عنوان تهدیدی برای جامعه جهانی و آغازگر جنگ در اروپا معرفی می شود.
در پاسخ تحقیق کنید صفحه ۶۲ تحلیل فرهنگی دوازدهم خواهیم داشت:
۱- درباره «مرداک» غول رسانهای جهان چه میدانید؟
رابرت مرداک استرالیایی است. مادرش یهودی و پدرش روزنامه نگار و صاحب روزنامه بود. او در ادامه شغل پدر امتیاز بیشتر روزنامه های استرالیا را خرید و سپس در انگلستان و آمریکا و اروپا به فعالیت رسانه ای ادامه داد. بعدها حوزه فعالیت خود را به شبکه های تلویزیونی و ماهواره ای گسترش داد.
۲- نقش مخرب وی در تهاجم به فرهنگهای مستقل و آزادیخواه و گسترش امپریالیسم فرهنگی چیست؟
ترویج خانواده های بی سامان، تشویق و عادی سازی خیانت خانوادگی، عادی سازی سقط جنین، تشویق به خشونت در بین جوانان و …
در پاسخ گفتگو کنید صفحه ۶۳ تحلیل فرهنگی دوازدهم خواهیم داشت:
دو فیلم زیر را مشاهده و بررسی کنید و با مراجعه به نقدهایی که درباره آنها در شبکههای مجازی و مجلات تخصصی وجود دارد، میزگرد فرهنگی تشکیل داده و درباره آنها گفتگو کنید:
- فیلم «تولد یک پروانه» به کارگردانی مجتبی راعی. ساخت سال ۱۳۷۶.ایران
- فیلم «رهایی ازشاوشنگ» به کارگردانی فرانک دارابونت. ساخت ۱۹۹۴. میلادی
جواب : این دو فیلم به نوعی جنبه های عاطفی و فرهنگی کودکان را منعکس می کنند.
در پاسخ بررسی و گفتگو کنید صفحه ۶۴ تحلیل فرهنگی دوازدهم خواهیم داشت:
دو مورد از شایعاتی را که در سالهای اخیر توسط امپریالیسم خبری در جامعه منتشر شده است نام ببرید و چگونگی القای آن را تجزیه و تحلیل نمایید.
قسمت اول سوال، کار عملی و اختیاری است. یعنی دانش آموزان دو مورد شایعه خبری از رسانه های خارجی را انتخاب کرده و در کلاس مطرح می نمایند.
چگونه میتوان جامعه را در برابر تهاجم امپریالیسم رسانهای مصون ساخت؟
۱- اهمیت دادن به سواد رسانه ای
۲- آموزش سواد رسانه ای به فرزندان و دانش آموزان
۳- توجه به مسائل قشرهای حساس و آسیب پذیر مانند جوانان
۴- برنامه ریزی برای حفظ و گسترش اعتماد عمومی و …
در این بخش، مروری بر جواب صفحه ۳۵ تا ۶۷ تحلیل فرهنگی دوازدهم انسانی انجام داده شد. با اضافه کردن عبارت “حاشیه نیوز” در آخر جستجوهای درسی خود در گوگل، به بهترین پاسخ ها دسترسی خواهید داشت. لطفاً به خاطر داشته باشید که ابتدا سعی کنید پاسخ سوالات را خودتان بیابید و سپس برای بررسی صحت آن به این پاسخ ها مراجعه کنید. اگر سوالی دارید، آن را در قسمت دیدگاه بپرسید تا معلمان و کارشناسان ما به آن پاسخ دهند.